REALITI atau fantasi

on Friday 18 May 2012



Mimpi semalam membuatkan aku tersentak dari tidur lena

Leka terbaring ditilam empuk

kemudian aku dikejutkan

Kedengaran suatu suara dari seorang hamba

Yang tidak aku kenali siapa,dari mana,yang pasti terus ke dalam gegendang telinga ku

Mimpi

Bukan “candydream” ataupun “sweetdream”

Mimpi ini hanya menyebabkan kita lena di alam fantasi

                                                      Tapi sebuah mimpi membawa satu peringatan

“ PERINGATAN ”

ke manakah aku akan ditempatkan ??? syurga atau neraka ??

Peringatan yang membawa aku pada alam realiti

Peringatan yang meyebabkan aku tercengang berfikir

Khabar diberita menyatakan akan berlaku banjir besar pada jumaat depan

Aku tidak berkata apa-apa

Mungkin itu adalah banjir biasa

Biasa aku lihat  sebelum ini

 TSUNAMI 26 DIS 2004

Ahhh..biasa jea..begitulah hati aku berkata

Sebab diri ku jauh dari alam bencana tersebut

Hakikatnya bencana ini telah meragut banyak nyawa

Kecil,muda,tua semua menjadi mangsa

Satu peringatan yang muncul tapi tidak membawa perubahan pada hidupku

Astarfirullahala`zim

Namun,

Di alam mimpi semalam

Seorang hamba ini memberitahuku

Saat terjadinya banjir itu  akan  berlakunya  KIAMAT

Kiamat ???

Aku,aku, x terkata apa-apa

Fikiranku bersilih ganti

Mampukah aku mencari pahala dalam masa seminggu untuk mendapat syurga Allah

Sempatkah ???

Bagaimana dosa aku selama 19 tahun  hidup selama ini

Mampukah  terhapus dengan amalan ku selama seminggu

Dosa yang aku cuma fikirkan satu keseronokan

Nikmat dunia

Tanpa memikirkan kesannya

Zina pancaindera ku

Astarfirullahala`zim

Aku tunduk dengan hiburan dunia

Sibuk dengan urusan dunia

Tanpa memikirkan akhirat

Hanya pentingkan kegembiraan buat sementara

Tidak selamanya

Aku cuma ada masa seminggu untuk mendapat syurga Allah

Seminggu ???

Ataupun saat ini sememangnya aku ini ahli neraka,nauzubillah min zalik

Sebelum ini bibir ku sering berkata-kata  mengenai kematian

Kematian

Kematian

Dan sekarang ini kematian mengejarku

Kesempatan ini aku minta maaf atas segala kesilapanku

Minta halal segala makan,minum,dan ilmu yang dicurahkan dari kalian

Realiti Atau Fantasi

Mungkin Ini Berlaku Di alam Fantasi

Namun Ia Membawa makna  Realiti

“ katakanlah sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya,ia pasti menemui kamu,kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah...” (aljumuaah : 8)




 18hb Mei 2012,
DIALAM REALITI








Ranking: 5

{ 4 comments... read them below or add one }

Inspector Saahab said...

jazakallah atas perkongsian.

5 perkara yg manusia take for granted


18 May 2012 at 22:08
Angah 29 said...

afwan...sama2 kita..
mohon tegur andai ada salah silap
yeeaa....5 perkara menyebabkan manusia alpa dengan nikmat dunia...
moga kita x tergolong dalam golongan ini...insyaallah


18 May 2012 at 22:20
Inspector Saahab said...

Ya Allah. bru tertengok gadget tepi fb hang.
ore klate jugok :) geng.
selamat berukhuwah :)


20 May 2012 at 09:41
Angah 29 said...

kecik je dunia nie...
ambo ngaji kt kelate,tinggal di perak ^^
kalau diberi pilihan ana lebih suka dok kelate berbnding perak

-walau kelate jauh dimata namun tetap dihati-
salam ukhuwah =)


20 May 2012 at 10:52

Post a Comment

 
© hadafuljadid All Rights Reserved