MENILAI DAN MENGKAJI

on Sunday 27 May 2012


Assalammualaikum dan salam ukhuwah

Pada kali ini saya tertarik untuk mengupas satu petikan  mungkin agak menarik untuk saya perkatakan dialam wasilah ini. Menarik ???

 moga-moga boleh menarik kalian untuk terus membaca dengan tekun sehingga ke penghujung cerita ^^

Moga kalian boleh menilai dan mengkaji atas suratan yang akan saya kupaskan.

Menilai dan mengkaji

Saya highlightkan menilai dan mengkaji

Ehh..macam suspen pulak...

-Alkisah-

Shah,seorang pelajar SISTA  atau nama panjangnya SEKOLAH STAR.star la kot.Shah baru pulang dari sekolah untuk menjalani cuti pertengahan penggal selama dua minggu dirumahnya.

AhhhHHH,,..nah kau,.....dushhHHH..!!!!!! seekor kucing putih ditendang deras oleh Shah.                   

Latihan futsal seminggu sekali yang sering dijalankan  oleh Shah selaku pemain kebangsaan akhirnya dipraktikkan tendangan sulung pada seekor kucing.nauzubillah minzalik...

(p/s :  mempraktikkan ilmu pada jalan yang salah ).

“ Mungkin aku  tiada akal,hanya dikurniakan otak oleh tuhanku Allah Swt  tapi aku mempunyai perasaaan,tidak sekejam seperti kamu wahai manusia “. Kata sang kucing didalam hati nan bisu.  

Dah comot lagi kotor,lepas tu nak mengesel-gesel pipi ko  kat seluar jins aku...mahal wooo...ai,kang ku flying kick  kali kedua baru tau... ai,..ai,,.. tengking Shah dengan penuh angkuh sambil mengangkat kaki menggayakan gaya tomoi.

“seluar jins boleh dibeli dengan wang ringgit,tetapi kasih sayang tidak mampu dibeli“ tambah sang kucing lagi.




Lalu sang kucing putih berlalu pergi dengan perasaan yang hampa.

seakan seorang puteri nilam  dikecewakan oleh putera tasik banding.

kecewa x terkata.air mata menyulusuri pemergiaan sang kucing.

Sayu hati,sayu sekali.

kasih sayang diwaktu kecil dahulu berkongsi bersama tapi akhirnyaaaaa...

PINNNN.....PINNNN.....PINNNNN.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Esoknya
29hb mei 2012


“ Nah,Nah,...makan-makan , jangan dok rebut-rebut.baca bismilllah sebelum makan “ Shah khusyuk memberi makan pada kucing belaan ibunya.

Ehhh...sat,..soo,duo,tigo,empat...

Aitt...mulo2...

Soo,duo,tigo,empat...

Mane lagi soo?? Ehh,bakpo kawe kecek kelate...hehe

bukan ke semuanya ade lima.

Hah,Saly...mana Saly......shah tercari-cari saly...shah kebingungan seakan ibu ayam mencari anaknya.p mai p mai tang tu,sini,sana namun tidak kelihatan wajah yang dicari.Namun Cuma wujud  bayangan indah saat bersama dengannya.YAAaaa,dengannya............

 “ ibu,mana Saly ??? “ tanya Shah

Saly ????  ibu seakan terkejut dan menundukkan kepalanya sedikit menampakkan riak muka yang sedih.

Nape ibu ???? soal Shah kebingungan.

“Pagi tadi ibu bersiap nak p pasar pagi di gunung rapat nun,sewaktu ibu baru keluar dipersimpangan jalan simpang tiga rumah kita,ibu  terlihat  ade seekor kucing berlumuran darah dijalan raya.Bila ibu membelitkan mayat kucing itu.Alangkah terkejutnya ibu,ini adalah Saly . “ ibu terangkan kepada Shah sambil air mata ibu  mengalir dipipi sedikit demi sedikit.

Sewaktu kamu masuk ke SISTA,Saly terus hilang menyepi.Mungkin dia agak sedih.sebelum ini dia sering bermain dengan kamu,tidur bersama dengan kamu,makan bersama kamu,malah bila kamu hendak bergerak ke sista dia turut mengekori kamu.

Ibu x dapat lupakan saat kamu tidur sebantal dengannya.seakan adik-beradik yang akrab sekali.semenjak kamu masuk ke sista,saly tidak kelihatan lagi.sehinggalah saat pagi tadi.

Bukan jasad yang bernyawa lagi  tapi jasad yang terbaring kaku temui

Jadi, seekor kucing putih yang aku sepak semalam itu adalah Saly... mungkin dia balik ke rumah ini ingin bersua dengan ku melepas kerinduan yang lara. Tapi aku telah khianatinya.Saly yang sering menemani ku sewaktu kecil dahulu,tempat aku meluahkan perasaan,tempat aku mendamba kasih kini aku telah membunuh kenangan manis saat bersamanya dengan kaki ku sendiri.

Shah X mampu mengungkap kata-kata dibibirnya 

cuma kelihatan tangisan penyesalan diwajahnya.


-Tammat-


ehhh.nape buat citer sedih... lain yang plan,lain pulak jalan ceritanya.

Maaf membuatkan anda turut tangisi kisah ini..sob3

namun tidak salah untuk kita tangisi tanda menginsafi diri yang makin lalai malah makin leka dengan 
nikmat dunia.

Pokok yang gah berdiri akhirnya akan reput

daun yang berseri warnanya akan mati kekeringan

dan begitu manusia

 sekuat mana manusia,sehebat mana manusia,akhirnya akan turut mati.

Dari tanah akan kembali ke tanah


Menilai dan mengkaji


Kasih sayang,mati hidup,pilih kasih, tidaklah saya ingin kupaskan disini.kalian lebih bijak menilai dengan lebih teliti mengenai pengajaran cerita ini.

Apa yang saya hendak pertengahkan disini mengenai menilai dan mengkaji atau bahasa lebih mudah mengambil tahu sedalamnya atas sesuatu perkara yang hadir dimata kita.

Andai Shah mengkaji dengan lebih teliti disebalik rupa yang kotor itu adalah kucing kesayangannya iaitu Saly,nescaya Shah x akan sepak kucing tersebut.Dan mungkin kucing tersebut tidak akan mati kemalangan selepas dikecewakan oleh Shah.

menilai dan mengkaji

Boleh jadi si A mengatakan si B telah mencuri selipar kesayangan anda. Jealous melihat anda sehingga nak tidur pon anda sanggup memeluk selipar tersebut..errkkk..apa punya contoh daa...betulkah si B yang mencuri selipar anda ?? mungkin si B nak selamatkan selipar anda dari dimasukkan tong sampah sebab x susun selipar dengan baik. Satu contoh -menilai dan mengkaji jangan meletak terus persepsif buruk pada mana-mana pihak-

Marcapada ini,pelbagai kisah atau skrip dimainkan dialam teknologi nan canggih ini.Sahih atau tidak semuanya ditangan anda.Baik,buruk,sedih,duka,sayu,kecewa, wujud serta merta tanpa diundang bila melihat dan membaca dihamparan skrin laptop.Ooopzzz....ingat cucu atok !!!! apa atok cakap tadi

Menilai dan mengkaji

ARSENAL dinobatkan selaku JUARA  ENGLISH PREMIER LEAGUE (EPL)  2012 yang ke-29 kali selepas mengalahkan musuh tradisi MANCHESTER UNITED.

Ulang suara : menilai dan mengkaji


Jangan meletakkan satu tanggapan yang drastik mengenai sesuatu perkara.Boleh jadi ia betul atau tidak.Maka kaji dan mengaji isu tersebut.Nescaya kamu akan lebih memahami lebih arif atas apa yang kamu kaji.



Sekian,
Salam penilaian.
 taiping-umkl29





Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

walaweh...aku bace sampai habes..terbaik! aumm!


29 August 2012 at 19:54
Angah 29 said...

Ehhh...sat,..soo,duo,tigo,empat...
Aitt...mulo2...
Soo,duo,tigo,empat... auummm !!
insyaAllah..sekadar perkongian bersama =)


1 September 2012 at 01:13

Post a Comment

 
© hadafuljadid All Rights Reserved