Kalimah Allah

on Tuesday 4 February 2014

Thanks to Allah

Satu kalimah yang mempunyai aura tersendiri.Kalimah yang suci menjadi pegangan pada hati yang suci.Sang Pencipta yang menjadikan manusia,Sang Pengasih yang menjadi tempat aduan manusia,Sang Pengampun yang memberi harapan baru kepada manusia.Dia Pencipta dan kita diciptakanNya.

Kasihnya Allah menciptakan kita pelbagai bangsa,warna dan agama agar kita saling kenal-mengenali.Kasih sayang Allah tidak dikhususkan kepada mana-mana manusia melainkan yang mentaati dan mengikuti arahanNya.Kasih sayang Allah tidak terbatas namun manusia itu sendiri membataskan diri untuk menikmati kasih sayang daripadaNya.Allahu

Aku berlindung kepada Tuhan Manusia
Raja Manusia
Sembahan Manusia [114:1-3]

Teringat luahan hati seorang warga Sabah yang beragama Kristian :
'Saya percaya bahawa tuhan itu satu.Saya diajar perkataan Allah sejak kecil.Dan Allah yang saya maksudkan ini adalah tuhan saya (kristian).Apabila saya beribadah dan berdoa,saya dapat merasakan Allah itu benar-benar dekat dalam hati saya'

Apa maksud disebalik kata-kata ini ?
Mereka percaya adanya tuhan yakni Allah.Mereka diajar untuk sembah dan sujud kepadaNya.Cuma bezanya dalam pelbagai agama adalah bagaimana cara mereka “BERIBADAT” kepada Allah.Kristian beza caranya,Buddha beza caranya dan Islam beza caranya.Walaupun pelbagai agama namun peranan mereka adalah beribadat kepada tuhan iaitu Allah. Katakanlah aku berlindung pada Tuhan manusia,Raja Manusia dan Sembahan manusia.Mengapa perlu dipersoalkan lagi bahawasanya Allah hanya layak disembah pada sesuatu kaum dan agama sahaja sedangkan didalam Al-Quran sudah termaktub Allah itu Tuhan manusia,Raja manusia,dan Sembahan manusia.

Untukmu Agamamu,Untukku Agamaku [109:6]

Berbalik pada ungkapan kata diatas,sangat terkesan dengan kata-kata saudara tersebut iaitu :

“Apabila saya beribadah dan berdoa,saya dapat merasakan Allah itu benar-benar dekat dalam HATI saya”

HEADSHOOT !!
Aku pelik dan petak orang Kristian boleh berkata-kata seperti begini. “Saya dapat merasakan Allah itu benar-benar dekat dalam hati saya” .Ini kata-kata yang keluar dari mulut seorang yang beragama Kristian bukan beragama Islam.Bagaimana mereka yang bukan beragama Islam boleh merasakan kewujudan Allah didalam hati tetapi tidak kita yang beragama Islam sejak berketurunan dan berwarisan lagi.Allahu.Mungkin hati kita sudah terlalu hitam macam kopi O? Mungkin hati kita sudah melekat dengan pelbagai maksiat. Allah. Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita.

Dan satu rangkap kata-kata yang aku kira mengetuk pintu hati bagi penganut Kristian,Buddha,dan  Islam untuk mengenali siapakah DIA pencipta mereka.

“You don’t find what do you want,but you must find what the creator’s want”- Dr Mujahid Rawa

Mengikut hati pasti bumi ini terpecah dua.Manusia itu sendiri akan mengagihkan bumi kepada dua dan mengatur pecahan bangsa dan warna kulit untuk menetap disesuatu kawasan.Menjadi bijak pandai seketika mengambil kerja Sang Pencipta.Dari ciptaan menjadi ala Pencipta dan mengawal langkah kepada ciptaan yang sama.Mana mungkin  berlaku.Sekiranya manusia itu diberi hak untuk memenuhi kehendak diri pasti berlangit tinggi harapannya.Itulah manusia yang tidak lari dari mainan hawa nafsu.

Khalifah Islam pada suatu ketika dahulu menunjukkan contoh yang baik bagaimana agama lain perlu dihormati meskipun ketika peperangan.

Pada zaman khalifah Umar Al-Khattab, beliau memasuki Baitulmuqaddis dan mengarahkan tiada mana-mana penganut Kristian boleh disakiti malah beliau mengisytiharkan deklarasi keamanan pertama di antara umat Islam, Yahudi dan Kristian.
                                  
Begitu juga apa yang berlaku pada zaman Salahuddin Al-Ayubi ketika peperangan menentang Richard The Lionheart bersama tujuh negara Eropah menakluk Baitulmuqaddis, beliau memerintahkan gereja dibuat pemulihan setelah terkena serangan bagi menghormati agama Kristian dan Yahudi bersama Islam



Allah,
Bila mata melihat Langit lantas mengingati kekuasan Allah yang menciptakan langit tanpa tiang,
SubhanaAllah….
Bila mata melihat Lautan lantas mengingati kebesaran Allah yang menciptakan laut sejauh mata memandang,
SubhanaAllah…



Yang percaya bahawa Allah itu Esa,
Yang percaya bahawa Allah tempat untuk bergantung segalanya,
Yang percaya bahawa Allah itu tidak beranak dan tidak diperanakkan.
Dan tiada yang setara dengaNya.
Allahuakbar.



________________________________________________________________________________


Serba ringkas perkongsian sewaktu forum “Polemik khalimah Allah dan rampasan Bible”.Kefahaman itu perlu untuk tunjuki jalan didunia.Menapak dengan kaki berteraskan ilmu fikiran.Aku kau dan kamu berperanan berkongsi ilmu yang ada. Jangan mengkritik seseorang atas dasar berlainan kiblat sebelum kita sendiri memperbetulkan kiblat yang lurus lagi benar.Fuhh,dunia yang mencabar. Moga Allah meletakkan kita diatas jalan yang benar dan sentiasa mengukuhkan pendirian kita.InsyaAllah.


Waallahualam.
Jiwa yg mencari hidayah Allah,
3.29PM / 4.2.2014




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© hadafuljadid All Rights Reserved