KURA-kura VS iTik

on Saturday 10 March 2012


Aiittt...awat ke pelik benoh tajuk ni....”Kura-Kura Vs Itik”...macam x ada binatang lain  jeaa....kalau “Kura-Kura Vs Arnab”  boleh terima lagi....macam  dalam buku novel “Perlumbaann Kedua”...yang kita belajar masa tingkatan dua...ingat x ???yang  kura-kura main acik kejo dengan arnab 2.... hahhhh,yang  ni baru experience ckit,...ni idokkk,ini kura-kura vs itik yang ko pilih...macam lawak pulak....

Tapi,bukan perbualan ‘main acik kejo yang nak dibincangkan’...apa yang nak dibawa disini tentang cara kehidupan mereka............tentang kehidupan mereka......jap,lagi sekali....tentang kehidupan mereka ...hehe...(saja nak bagi korang focus)

Begitulah hebatnya Allah swt menciptakan makhluk di alam ini..... alam,bumi,awan,angin,pokok,haiwan,lagi......dan bermacam-macam lagi...(maaf, x ada point sebab terlampau banyak sangat)

Begitulah sekiranya kita ingin menghitung nikmat Allah yang diberi kepada kita pasti x terkira..,,hatta kita diberi sebatang pena dan selautan dakwat,pasti tidak mampu menulis nikmat allah....

Tiru-meniru

Kehidupan ini hanya lah tiru-meniru....KAU TIRU AKU,AKU TIRU KAU...yang pasti kita tidak dapat meniru idea pencipta....Pencipta bijaksana dan  sini  lebih dari kita....apa la sangat kita ni,,,hanya tahu meniru jah....(ni x termasuk meniru dalam exam yeaa..kantooiii!!! )

Pencipta iaitu Allah menciptakan haiwan (isu hari ini) supaya kita berfikir...berfikir dan terus berfikir....maka muncullah perkataan ‘meniru’...manusia pada hari ini telah ‘meniru’ pepatung maka wujudnya helikopter....meniru dolphin maka wujudnya kapal selam...hah..baru dua contoh..yang lain 2 hampa fikir sendiri...

“ kura-kura vs itik “ aittt...baru nak masuk........

Kura-kura telah dinobatkan sebagai johan dalam “perlumbaan kedua”..hebat2....adakah dengan kepala comeynya(tanpa rambut) dia menjadi johan..??adakah dengan kekerasan cengkerangnya dia menjadi johan?? 00ooo..semestinya tidak....2 adalah fitrah bagi keluarga sang kura-kura,,,

okeyy..masuk pulak cerita itik ...tapi watak itik nie xde lak dalam cerita “Perlumbaan Kedua”..Ye Dok..??? mesti korang tertanya apa istimewa sangat dengan itik nie... walaupun mereka sesama turun  dilaut mencari rezeki  dan naik didarat mencari  teman...aitt...teman.???ape ngene dengan teman ini..aduhhh...serabut2 =).....sabo2, persoalan ini akan terjawab nanti......zzZZZZZZZzzhhhhhh

kura-kura  pada hakikatnya adalah seekor makhluk yang berjalan perlahan (merangkak kot) ....penuh dengan tawadukk...tanpa menghina dan mengata orang lain...kerna dia sedar,siapakah diri dia  yang sebenar (islah nafsika),,,,tiba2 jeaa....menongkah onak badai meneruskan perjalanan...setapak demi setapak...baik di laut mahu di darat...penuh dengan berhati-hati...penah ke kita dengor atau terbaca kura-kura mati kemalangan..??

“ Kota Bharu,10  Mac  2012,seekor kura-kura dijumpai mati akibat dilanggar oleh sebuah kereta putih INSPIRA  ‘KCX’ dijalan lurus Ketereh...seorang saksi yang bernama ‘ Alex ferguson’  iaitu jurulatih  “bola UM-B” melaporkan bahawasanya kura-kura tersebut mati ketika mahu melintas jalan menuju ke ‘Kedai AZUKI’ bagi menikmati sarapan pagi.Ketika beliau sedang melintas jalan,tiba-tiba  dihentam oleh kereta pancuan 4 roda yg dibawa oleh seorang pemuda dari Kedah gamaknyaa...”hok nie dongengan semata-mata (sekiranya x berlaku,maka ambillah pengajaran sebelum ia berlaku)   
   
p/s: hati-hati sahabatku bila melintas jalan didepan apium nie...pesanan ikhlas khairshidi..iklan metta

Berbuktikan kisah “Perlumbaan Kedua”  kura2 bukanlah seekor haiwan yg berlari pantas macam kilat untuk menandingi kepantasan sang arnab...pada logik akal pasti akan tewas sang kura-kura kepada sang Arnab...tapi  sebaliknya...sang kura-kura menjadi johan...lambat..lembab...macam mana boleh menang ? sifat yang lemah tidak menjadi penghalang untuk kita berjaya...Cuma diri kita nak atau x nak berjaya...sifat tidak putus asa,keyakinan pada diri sendiri dan yakin pada Allah pasti  akan berjaya...tengok,kura-kura pon bergantung pada Allah..kita ?? aiiitttt...(tambahan semata-mata)....ingat,yang hebat x semesti akan menang,yang lemah x semesti akan kalah...nak tahu apa rahsia kemenangan sang kura-kura ? inilah Kata-kata yang bersemadi didalam jiwa sang kura-kura :
              
                        “Berjalan Andai X Mampu Berlari Asalkan Aku Terus Bergerak”

baikkk..apa istimewa pulak dengan itik...??itik ada 2kaki,kura-kura ada 4kaki..??mesti kura-kura lagi laju berbanding itik sebab itik ada 2kaki jea...hah,jom saksikan “Perlumbaan Ketiga” iaitu kura-kura  VS  itik....cewaahh,,itu pon kalo ada “Perlumbaan Ketiga”...itik...itik...korang penah tengok x itik berjalan seekor2..??aiitt..macam pelik pulak guna ‘seekor2’...itik kan haiwan,2 guna seekor... penah sebab keluarga  dia dah meninggal dunia....kan.?? turun di air,naik di darat pasti ia akan bersama dengan teman-teman yang lain...ke hulur ke hilir...ke sana ke sini mesti berteman...nape x jalan seekor2 jea..??

“ seekor kambing yang berjalan seekor2 pon dibaham oleh serigala..nie kan kita,seekor itik yang kecil lagi lemah “ jawab itik putih 1.

 betol2...disebabkan kita nie lemah tu la kita kena sentiasa bersama,kalau x senang2  je teman2 kita kena baham dengan sang pemangsa  “ tambah  itik putih 2.

“walaupun kita ini lemah,kita jangan lemahkan lagi sesama kita,malah kita menguatkan sesama kita dengan kita sentiasa bergerak bersama ” itik putih 3 memberi hujahnya.

Tidak mustahil pada suatu hari kura-kura turut akan bersama dengan teman-teman yang lain kerna terikut dengan sifat itik yang gerak bersama.

                                              -bila kura-kura turut gerak bersama,pasti akan lebih kuat-

malah tidak mustahil suatu hari nanti kura-kura akan bergabung dengan itik...

                                                           -apa yang penting,kerjasama-


Kura-kura VS itik

Setiap sesuatu kejadian itu pasti ada kelebihan...kura-kura mempunyai cengkerang yg kuat menghalang dari gigitan sang buaya...itik mempunyai kaki yang lebar lagi halus buatkan ia pantas bergerak dipermukaan air...wah..hebat gak kaki lebar nie...pasti setiap  kejadian ada hikmahnya..Subhanallah...hebatnya ciptaan Allah swt...pepatung ditiru menjadi helikopter,dolphin ditiru menjadi kapal selam,...kura2 dan itik?? Aku tiru kau,kau tiru aku..maka tirulah sifat-sifat yang telah diceritakan oleh kura-kura vs itik sebentar tadi....



                       " Lihat apa yang dikatakan,jangan lihat siapa yang katakan "


- 229,2.09am,10 Mac2012-



Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© hadafuljadid All Rights Reserved